נח ניב - עמילות נכס ושילוח בינלאומי

ייבוא מזון מאירופה: 7 שיקולים חיוניים להצלחה

חיפוש פוסטים
פוסטים אחרונים

החך הישראלי הפך עם השנים לאנין טעם עם דרישות גבוהות. כמות השפים, מסעדות ובכלל עולם הקולינריה הפך למפותח מתמיד לכן יבוא מוצרי מזון בכלל ובפרט מאירופה פתח לא מעט הזדמנויות עסקיות עם שפע מקורות ורעיונות. עם זאת, צלילה לשוק המזון האירופי מצריכה התייחסות מדוקדקת של גורמים שונים כדי להבטיח תהליך יבוא חלק ומוצלח על מנת להפוך למנצחים בתחום. במאמר זה, נחקור סעיפים שונים ואת הדברים שחשוב לדעת לפני יבוא מזון מאירופה.
חשוב לציין שנושא ייבוא המזון מורכב, גדול ועשיר בסעיפים ותתי סעיפים ומאמר זה אינו מתיימר לכסות את כולו.

 

תאימות לתקנות:

לאיחוד האירופי תקנות מחמירות המסדירות את נושא בטיחות המזון, בקרה ותקני איכות. לפני שמתחילים לייבא מוצרי מזון, חובה להכיר את המסגרת הרגולטורית של האיחוד האירופי. ודא שהמוצרים שלך עומדים בתקנים של הרשות האירופית לבטיחות מזון (EFSA), עומדים בדרישות התוויות ועמידים בתקנות לכל מוצר ומוצר. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך להתייעץ עם מומחה רגולטורי או משפטי כדי לחצות בהצלחה את יער הרגולציות של תחום זה.

 

התמצאות בתעריפים ומכסי יבוא:

לכל מדינה באירופה יש שיעורי מכס שונים בהתאם למוצר וסוג המזון המיובא. היכרות עם התעריפים והשינויים יקבעו את מחירו של המוצר אותו מייבאים. בעולם הייבוא קיימים קודים שונים לכל מוצר (Harmonized System codes ) היכרות עם הקודים האלו יהפכו אותך לנינג'ה בתחוםותעזור לך לדעת את התעריפים השונים, בנוסף, בדוק אם ישנם הסכמי סחר או פטורים ממכס שעשויים לחול על המוצרים שאתה מייבא, ישנם לא מעט סעיפים שיכולים להפתיע לטובה או לרעה.

 

בעלות מחסן בישראל:

כל יבואן מוצרי מזון בארץ (מכל סוג שהוא) חייב להיות בעל מחסן רשום ומוסדר עפ"י קריטריונים מוסדרים של משרד הבריאות. סוג המחסן חייב להתאים לאופי המזון אותו מייבאים, מזון מן החי או מזון רגיל.

 

שינוע הלוגיסטי:

לכל יעד יש אפשרויות שינוע שונות בין אם הובלה ישירה או בין אם בשיטעון עבור טובין המחייבים בשינוע בקירור\שמירת טמפ. חשוב לסגור את כל התהליך מראש כאשר כל היבט שמירת טמפרטורת המוצר ידוע וומאורגן עוד מהשלבים הראשונים משלב מחסן הסוכן/ספק, העמסה, באוניה ובמחסן הפריקה בארץ. כל השלבים צריכים להיות מתועדים עם קבלת דו"ח/גרף לכל התהליך.

 

קונקשנים ובניית קשרים עם ספקים אמינים:

כמו כל דבר בחיים בחירה נבונה של ספקים אמינים היא הבסיס להצלחה בעיקר בתחום של יבוא מזון. אירופה מתהדרת במגוון עצום של יצרני מזון, ויצירת קשרים חזקים עם ספקים בעלי מוניטין היא מפתח ליחסים עסקיים בריאים לטווח ארוך. ערכו מחקר יסודי, בצעו בחינה מקיפה למוצר והשתתפו בירידים על מנת לזהות שותפים פוטנציאליים. התמקד בספקים בעלי רקורד ייצור של מוצרים באיכות גבוהה ובעיקר כאלו שעומדים בלוחות זמנים. מוצר טוב = ספק טוב = הצלחה, נוסחת קסם לא רק מתחום המזון…

 

התחשבות בחיי המדף של המוצר ודרישות האחסון:

אחת האתגרים המוכרים במוצרי מזון הוא נושא חיי המדף. חיי המדף של מוצרי מזון מיובאים דורשים אחסון הדורש עמידה בתקנים רגולטוריים. לפריטי מזון שונים עשויים להיות חיי מדף משתנים, ושיקולים כמו בקרת טמפרטורה, אריזה ושיטות שינוע ממלאים תפקידים מכריעים בשמירה על שלמות המוצרים. ככל שדרישות אחסון המוצר פשוטות יותר כך גם העלויות ובלאי מיותר.

 

מחקר שוק והעדפות צרכנים:

אנחנו כישראלים נולדנו להעדפות קולינריות שונות מהאירופאים לכן מאוד חשוב לבצע  מחקר שוק יסודי ומעמיק כדי להבין את העדפות הצרכנים. בין הנושאים שיש לחקור הם נתח המגמות קולינריות מקומיות, הרגלי תזונה והניואנסים כדי להתאים את המוצר/ים שלך לשוק אליו אתה מכוון. בנוסף, הבנת הנוף התחרותי וזיהוי נקודות מכירה ייחודיות עבור המוצרים שלך יכולים לתרום לכניסה מוצלחת יותר לשוק.

 

סיכום:

יבוא מזון מאירופה מספק שלל הזדמנויות לעסקים המעוניינים להציע מוצרי מזון מסקרנים וחדשים ולנצל את התרבות הקולינרית על גווניה מכל מדינה ביבשת. אך עם זאת, הצלחה במיזם מסוג כזה דורש התייחסות ובדיקה מדוקדקת של לרגולציות, תעריפים, ספקים וכן חיי המדף של המוצר. יבואן שאין לו עדיין את הידע הדרוש להכין את כל הניירת לקבלת אישור יבוא ממשרד הבריאות והתאמת הניירת למוצר יוכל תמיד להשתמש בחברות ועוסקים פרטיים שיודעים להנחות לתמוך ולעזור בהכנת התיק לשחרור משרד הבריאות.

נח ניב עמילות מכס ושילוח בינלאומי מתמחים בייבוא מוצרי מזון וממליצים על ייעוץ בנושא לפני התחלת התהליך.

 

ייבוא מזון מאירופה: 7 שיקולים חיוניים להצלחה

 

דילוג לתוכן