נח ניב - עמילות נכס ושילוח בינלאומי

עמיל מכס – תהליך ההכשרה

חיפוש פוסטים
פוסטים אחרונים

תהליכי הסחר הבינלאומי כרוכים בלא מעט בירוקרטיה, ומצריכים שליטה בחוקי מכס מקומיים לצד כאלו בינלאומיים, מה שהופך את התהליך כולו למעט מסובך עבור מי שלא שולט בנהלים ובחוקים השונים. בשל כך, רשויות המכס מכשירות מדי שנה עמילי מכס אשר ישמשו כמתווך בינן לבין הציבור, ויעזרו לייעל את התהליך כולו.

עמיל מכס (או סוכן מכס) הוא אדם או חברה המורשים לבצע פעולות מכס מסוימות, והוא משמש כנציגו של היבואן או היצואן אל מול רשויות המכס והנמל. עמיל מכס הוא למעשה איש מקצוע בעל הסמכה, אשר רשום בפנקס סוכני המכס. ההסמכה לשמש כעמיל מכס מתקבלת מרשות המכס, וזאת רק לאחר עמידה במספר תנאי סף, תקופת לימודים והתמחות ולבסוף צליחה של שורת מבחנים, תהליך ארוך אשר רק בסופו יהיה רשאי המועמד להציע את שירותיו כעמיל מכס.

כיום ניתן ללמוד את מקצוע עמילות המכס בכמה מכללות ברחבי הארץ ובסופם של הלימודים לגשת למבחנים ולהפוך לעמיל מכס מן המניין. מהם דרישות המקצוע? כמה זמן נמשכים הלימודים בקורס עמיל מכס? על כך במאמר זה.

תפקידיו של עמיל מכס

עמיל מכס משמש כחוליה חשובה במערך הסחר הבינלאומי מעצם תפקידו כגוף המייצג והמקשר בין מעסיקיו לרשויות המכס. לשם ביצוע תפקידו עליו להיות בקיא בסבך הבירוקרטי של תהליכי היבוא והיצוא ולהכיר לעומק את שלל ההליכים, הפרוצדורות, הטפסים, המסים, החוקים ויתר ההיבטים המשפטיים והכלכליים הקשורים בעולם היבוא והיצוא. עמיל מכס טוב ומקצועי יכול להפוך עבור מעסיקו את תהליך היבוא/יצוא למהיר, בטוח ונטול דאגות וכן לחסוך כסף רב בתשלום מסים, וזאת בזכות מיומנותו הרבה והכרתו המעמיקה את עולם היבוא והיצוא.

בין תפקידיו המרכזיים של עמיל מכס ניתן למנות את סיווג הסחורות (סיווג הקובע בסופו של דבר את שיעור המיסוי על הסחורה), בדיקת חוקיות היבוא, טיפול יסודי בניירת, תשלום מסים ואגרות, הכנה והנפקה של רשימון יצוא, שחרור מהמכס ועוד. במקרים בהם עמיל המכס מטפל גם בפן השילוח הבינלאומי של מעסיקו הוא אחראי לטיפול בנושאים כמו: ביטוח מטען, שילוח ימי או אווירי, טעינה ופריקה של מכולות, טיפול לוגיסטי במשלוח ועוד.

למי הלימודים מתאימים ומהן אפשרויות התעסוקה?

קורס עמיל מכס מורשה מטעם המדינה מתקיים בכמה מכללות נבחרות בארץ (המכללה למנהל, המכללה העסקית ועוד). הלימודים מיועדים לתושבי ישראל מגיל 23 ומעלה, בעלי תעודת בגרות, ובעלי תעודת פקיד רישוי מטעם אגף המכס והמע"מ, להם ותק של שנתיים לפחות בעבודה אצל עמיל מכס בעל וותק של חמש שנים לפחות. בסיום הלימודים ניתן לגשת למבחנים החיצוניים של אגף המכס.

לאחר צליחת המבחנים החיצוניים של אגף המכס וקבלת התעודה, יוכלו הבוגרים לספק שירותי עמילות מכס כעצמאיים או כשכירים בחברות עמילות מכס, בעסקים בהם יש מחלקת יבוא יצוא, באגף המכס במשרד האוצר ועוד. כמו כן ניתן להמשיך לקורסים משלימים בתחום כגון: קורס סחר בינלאומי, קורס שילוח בינלאומי וכדומה.

קורס עמיל מכס – מתכונת הלימודים

קורס עמיל מכס נמשך בין 300 ל- 350 שעות לימוד אקדמאיות בתקופה האורכת בין חצי שנה לשנתיים, בהתאם למתכונת הלימודים של כל מכללה. הקורס מועבר בלימודי בוקר או ערב, במפגשים דו-שבועיים.

תוכנית הלימודים בקורס להכשרת עמיל מכס מכסה מגוון רחב של נושאים, בהם: סיווג טובין והערכת סחורות, פקודת המכס, חוק סוכני מכס, מע"מ ומס קניה, חוקיות היבוא והיצוא, הסכמי סחר בינ"ל, הובלה ימית ואווירית, יבוא אישי ועוד. הקורס מכין את התלמידים לקראת הבחינות החיצוניות של אגף המכס והמע"מ המורכבות מארבעה חלקים: בחינת ידע כללי בתחום, מושגי יסוד, סיווג טובין והערכת טובין. רק לאחר סיום הלימודים ועמידה במבחנים יזכו הבוגרים בתעודת עמיל מכס.

דילוג לתוכן