נח ניב - עמילות נכס ושילוח בינלאומי

שילוח בינלאומי למתחילים

חיפוש פוסטים
פוסטים אחרונים

שילוח בינלאומי הפך בשנים האחרונות למושג נפוץ מאוד, במיוחד עם התרחבות השוק הגלובלי וההתפתחויות של השנים האחרונות בתחום הסחר המקוון. מי שבכוונתו לעסוק ביבוא/יצוא או מי שמעוניין ביבוא אישי של סחורה או חפצים פרטיים ממדינה אחת לאחרת, עושה זאת באמצעות שילוח בינלאומי. במאמר זה נסקור מהו בדיוק שילוח בינלאומי, כיצד הוא מתבצע ומהי דרך השילוח המתאימה ביותר עבורנו. חשוב לזכור ששילוח בינלאומי עשוי להיות תהליך מסובך, במיוחד עבור מי שמתנסה בכך בפעם הראשונה. בשל כך מומלץ לפנות לחברה מקצועית המתמחה בכל האספקטים של השילוח הבינלאומי, ומסוגלת להציע מגוון שירותים, החל מייעוץ ותכנון ועד לטיפול בניירת ובלוגיסטיקה של העברת המטען.

מה זה בעצם שילוח בינלאומי?

כשעוסקים במונח שילוח בינלאומי מתכוונים לשירותי הובלה של סחורות או חפצים שונים ממדינה אחת לאחרת. כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו הזדמן לפחות פעם אחת להשתמש בשירותי שילוח בינלאומי: בין אם מדובר באדם פרטי המבצע קניות אונליין באתרים בינלאומיים, או במי שעושה רילוקיישן למדינה אחרת ונדרש להעביר את כל חפציו. כמו כן, בעלי עסקים העוסקים בייבוא או ייצוא של מוצרים או חומרי גלם נעזרים בשילוח בינלאומי על בסיס יומיומי.

בתחום המסחרי, שילוח בינלאומי מהווה את אחד הנדבכים החשובים ביותר הנדרשים להצלחת העסק, עליו מתבססת רוב הפעילות המסחרית, כשקיימת למעשה תלות הדדית בין מערכת הסחר לבין אמצעי התובלה של הסחורות.

סוגי שילוח בינלאומי

שילוח בינלאומי מתבצע כיום בשלושה נתיבים: שילוח אווירי, שילוח ימי ושילוח יבשתי.

שילוח אווירי מתייחס לשני סוגים עיקריים של תובלה: בלדרות בינלאומית ושילוח אווירי. שירותי הבלדרות (Courier) משמשים בעיקר למשלוח של מעטפות או חבילות קטנות במשקל נמוך, מדלת לדלת. שילוח אווירי (Air Freight) משמש להובלה של מטענים גדולים וכבדים יותר המועמסים על גבי מטוסים ומועברים מנמל אחד למשנהו. שילוח אווירי או בלדרות בינלאומית מתאימים במיוחד עבור משלוחים הצריכים להגיע ליעדם במהירות. השימוש במטוסים ובטיסות המתבצעות מדי יום מספק פתרון נוח ומהיר במיוחד לצורך העברת מטען ליעדו. החיסרון של פתרון זה הוא העלות- שילוח אווירי נחשב ליקר במיוחד. כמו כן, סוג המטען שניתן להעביר מוגבל שכן לא ניתן להעלות למטוסים מטען כבד מדי, גדול מדי או חומרים הנחשבים למסוכנים.

שילוח ימי הוא העברת מטענים על גבי ספינות משא מיוחדות מנמל ימי אחד למשנהו, לרוב באמצעות שימוש במכולות. סוגי השילוח הימי נחלקים לארבע: מטען חלקי (LCL), מכולות מלאות (FCL), מטען קונבנציונלי ומטען חריג. מטען חלקי (גרופאז' / קונסולידציה) מתייחס לאיחוד מטענים של כמה לקוחות שונים, במכולה אחת. כשהמכולה מגיעה ליעדה היא נפרקת וכל חבילה נשלחת ליעדה בנפרד. שיטה זו נחשבת לחסכונית במיוחד ומתאימה למי שמעוניין בהובלה ימית אך אין באפשרותו למלא מכולה שלמה לבדו. מי שכן מסוגל למלא מכולה שלמה בעצמו יכול לבחור באופציה של מכולה מלאה, אשר עם הגעתה לנמל ושחרורה מהמכס היא נשלחת ליבואן לפריקה, כשהיא מלאה ונעולה. כאמור, בשילוח ימי ניתן להעביר גם מטענים החורגים בגודלם או משקלם וכן מטען קונבנציונלי (Bulk Cargo) שהוא מטען של סחורה המגיעה בכמויות גדולות אך לא מאוחסנת במכולות כמו למשל מטען המגיע בתפזורות למיניהן או מטען צובר נוזלי.

שילוח בינלאומי יבשתי מתבצע באמצעות משאיות או רכבות כדי להעביר את הסחורה ממדינה למדינה. במקרה של ישראל אופציה זו היא פחות נפוצה בשל המספר המועט יחסית של מעברי גבול פתוחים עם המדינות השכנות.

כיצד נבחר את סוג השילוח המתאים ביותר?

כיום ניתן לפנות לחברות המתמחות בשילוח בינלאומי לצורך קבלת ייעוץ הולם לבחירת אופן המשלוח. כשרוצים לבחור את סוג השילוח יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים:

א. משקל ונפח הסחורה – אם מדובר במטען במשקל נמוך שצריך להגיע ליעדו במהירות רצוי לבחור בשילוח אווירי. מטען כבד או גדול במיוחד יתאים יותר לשילוח ימי.

ב. מחיר – עלות השילוח משתנה בהתאם למספר פרמטרים: משקל, גודל, יעד, סוג המטען, טיפול מיוחד במטען (העברה בקירור למשל) ועוד. ישנו גם הבדל משמעותי בין עלויות שילוח אווירי ושילוח ימי. כדי לבחור בשיטת השילוח המשתלמת והמתאימה ביותר לסוג המשלוח שלנו רצוי להתייעץ עם חברה מקצועית העוסקת בשילוח בינלאומי.

ג. מידת הדחיפות – שילוח ימי הוא סוג השילוח האיטי ביותר ונחשב לזול ביותר. שילוח אווירי הוא המהיר ביותר אך הוא יקר יותר. אם מדובר במשלוח לא כבד במיוחד שצריך להגיע ליעדו בדחיפות – עדיף לבחור באופציה של שילוח אווירי, אך אם אין דחיפות כדאי לבחור בשילוח ימי. חברת שילוח בינלאומי מקצועית תדע להתאים את סוג המשלוח לאופי המטען ולצורכי הלקוח ולהמליץ לו על האפשרות הטובה ביותר מבין האפשרויות הקיימות.

דילוג לתוכן