נח ניב - עמילות נכס ושילוח בינלאומי

תפקידיו של עמיל מכס

חיפוש פוסטים
פוסטים אחרונים

תפקידו העיקרי של עמיל מכס הוא לייצג את היבואנים והיצואנים איתם הוא עובד אל מול רשויות המכס והנמלים. תהליכי יבוא ויצוא הם מורכבים ומסובכים ואף יבואן או יצואן לא רוצה לכלות את זמנו בניסיון להתמודד לבדם מול הרשויות המעורבות. על פי ההגדרה, עמיל מכס הוא אדם שהוכשר לבצע פעולות מכס ועליו להיות רשום בפנקס סוכני המכס הארצי.
ייצוג יבואנים ויצואנים כולל פעולות מקצועיות רבות ומתפרס למעשה על כלל תהליכי הסחר הבינלאומי. עמילות מכס היא בדרך כלל שירות שניתן על ידי חברות שמתמחות בכל תחומי הסחר הבינלאומי- הובלה יבשתית, הובלה ימית, שילוח אווירי, אחסנה, תובלה ועוד.
בעבודתו אל מול הרשויות, עמיל מכס אחראי על הכנת הניירת הייחודית והמרובה הקשורה לתהליכי יבוא יצוא, לסיווג הסחורות בצורה המתאימה על פיה יקבע תעריף המס, לדאוג לתשלום המס על ידי הגורם המיוצג על ידו וכו'.

עמיל מכס ביבוא וביצוא

ישנם תפקידים של עמיל מכס שזהים בתהליכי יבוא ויצוא, כמו חובת נוכחות בעת בדיקת מכס במקרה הצורך, תשלום המכס בשמו של הגורם המיוצג, שמירה על קשר רציף עם כל הגורמים המעורבים במשלוח וכו'. בנוסף, ישנם תפקידים ייחודיים לכל תחום. עמיל מכס שעוסק בתהליך יבוא צריך לדאוג גם להזמנת מקום באניה, להכנת תעודת אחסנה למטען, לקשר עם המוביל היבשתי לאחר הגעת הטובין ועוד.עמיל מכס שמתרכז בתהליך יצוא צריך לדאוג גם לכל ההיתרים הקשורים ליציאת המטען מהנמל.

הפיקוח על עמילי מכס

כפיפותו של עמיל מכס היא למנהל המכס ומס ערך מוסף ואלה הם הגורמים המפקחים עליו. בנוסף, הוא כמובן נתון לפיקוח של לקוחותיו. עמיל מכס מחויב על פי חוק סוכני המכס לנהוג ביושר ובמהימנות הן כלפי לקוחותיו והן כלפי רשויות המס. בנוסף, עליו להקפיד על ניהול הרשומות והפנקסים בצורה מדוקדקת ומפורטת כפי שקובעות תקנות המכס. החוק המפקח על עמילי מכס אף מטיל אחריות אישית על בעל מקצוע שלקוחותיו עוברים עבירה בתחום המכס לפי חוקי יבוא יצוא.
יתן לראות כי אחריותו של עמיל המכס היא רבה ומדובר בתפקיד חשוב שדורש נסיון, ידע ומקצועיות רבה. לכן, מומלץ לבדוק היטב את כל המועמדים ולהתרשם מניסיונם לפני שחותמים על חוזה התקשרות עם חברת עמילות מכס.

דילוג לתוכן